Vänskapsföreningen Sverige-Tyskland i Trelleborg höll sitt årsmöte den 21 februari med 58 deltagande medlemmar. Efter välkomsthälsning presenterade ordförande Ingrid Peter kvällens program och berättade om planerade aktiviteter. Vice ordförande Monica Rosenqvist informerade om vår populära lunch i Victoriasalongen den 10 april, då vi äter sjömansbiff tillagad av stjärnkocken Jimmy Brorsson.

Innan de sedvanliga årsmötesförhandlingarna började hölls parentation med ljuständning, diktläsning och en tyst minut över två avlidna medlemmar. Därefter lämnades klubban över till Olof Rosenqvist, som valdes till mötesordförande och Ingrid Tunestål tog hand om protokollskrivandet. Samtliga punkter på dagordningen bifölls och klubbades i rask takt. Vår kassör Roland Hansson presenterade ett bra bokslut och valberedningens förslag till styrelse för 2024innehöll idel omval.

Efter avslutade årsmötesförhandlingar bjöd pianovirtuosen Gustaf Brandt på en mycket uppskattad musikalisk underhållning. Gustaf Brandt tog oss med på en uppsluppen resa i musikens värld med skiftande musikaliska inslag, som han kryddade med både humor och spontanitet. Det blev många rungande applåder som tack för en njutbar musikstund.

Därefter bänkade vi oss runt de dukade borden för att njuta av gott kaffe och välsmakande fastlagsbullar. Denna sociala samvaro med mycket prat blev en trevlig avslutning på föreningens årsmöte 2024.

Nästa medlemsmöte hålls onsdagen den 10 april kl. 13.00, då vi träffas i Victoriasalongen för att äta lunch i en historiskt intressant miljö. VÄLKOMNA!

Vänskapsföreningen Sverige-Tyskland i Trelleborg höll sitt medlemsmöte den 6 december på självaste Nikolausdagen. Enligt tysk tradition får alla snälla och duktiga barn en belöning denna dag.
På kvällen före den 6 december ställer därför barnen sina skor utanför dörren så att Nikolaus kan fylla dem med godis och kanske också en liten present.

Våra medlemmar belönades inte med godis utan med underbar sång framförd av kören Cum Panes 20 deltagare. Under Simon Böös ledning lyssnade vi på en blandad repertoar av stämningsfulla advents- och julsånger. Naturligtvis ingick också Stilla Natt på tyska i körens uppskattade framträdande.

Att julen stod för dörren märktes inte bara i Cum Panes val av sånger utan också då vi bänkade oss runt borden. Förutom ost, kex och paprika serverades en utsökt god julinspirerad smörgås, som åts under mycket prat och god stämning.

Efter avslutad måltid läste Ulf Persson en kort novell skriven av Peter Ahlquist, där handlingen utspelades i Tyskland, då landet var delat i öst och väst. Ett stort tack till våra medlemmar Ulf och Peter för ett trevligt initiativ.

Denna kyliga och vintriga decemberkväll avslutades med gott värmande kaffe och ett stort pepparkakshjärta följt av information om kommande aktiviteter 2024. Alla våra medlemmar hälsas välkomna till årsmötet den 21 februari. På medlemsmötet den 10 april träffas vi på Victoriasalongen, som blivit utnämnd till årets matställe i Trelleborg, och äter en vårlunch tillagad av stjärnkocken Jimmy Brorsson.
Välkomna och på återseende 2024!

Medlemsmöte den 18 oktober 2023.
Vänskapsföreningen Sverige-Tyskland i Trelleborg välkomnade 55 deltagare till höstens första medlemsmöte den 18 oktober. Redan innan ordförande Ingrid Peter hälsade alla välkomna var stämningen på topp, och de goda snittarna med lax och ost åts under mycket prat och trevlig samvaro.

Kvällens gästföreläsare var Lars H. Johansson, prisad präst med hjärtat i Svedala, som också ägnat sig åt släktforskning och författarskap. Ämne för besöket handlade om Lars H. Johanssons författarskap.

Lars berättade, att han tog fasta på pappans ord ” Ge dig aldrig!”, då han, som i årskurs 9 hade betyget 2 i svenska, efter hårt arbete så småningom lyckades bli en uppskattad författare till två musikaler och romanerna Cambiospelet och Harlekin. Äventyrsthrillern Cambiospelet är Lars H. Johanssons debutroman. Boken är inte bara en nervkittlande mordgåta i 1810-tals miljö utan också en snabbkurs i historia om familjen Zapff och deras hjältemodige son, husaren Måns. Bok nummer två, Harlekin, är en fristående uppföljare till Cambiospelet.

Bokpresentationen väckte intresse och många passade på att köpa böckerna, innan vi avslutade mötet denna mörka höstkväll. Nya och gamla medlemmar hälsas välkomna till nästa medlemsmöte den 6 december, då kören Cum Pane kommer att bjuda på stämningsfull sång.

God förtäring och gemytlig stämning runt bordet

Föredragshållaren Lars H. Johansson

i samspråk med Ingrid Peter och