Bussresan med RP till Berlin den 7-10 september 2023
Nyss hemkomna från ett Berlin som visade sig från sin bästa sida i sensommartid med 28-30 grader i skuggan och inte ett moln på himlen.

Resan genomfördes av föreningen Sverige-Tyskland med RP-resor och Roland Petersson som reseledare.
Efter nerresan genom Danmark och Gedser–Rostock anlände vi till hotell Parkinn, centralt beläget vid Alexanderplats, först enstunds vila och därefter middagsbuffé på hotellet.

Parkinn medsina 1028 rum serverade frukosten på två våningsplan, alla verkarju komma vid samma tid.
Enligt plan blev det en 3-timmars rundturmed buss tillsammans med svenska Eva.
En bättre guide får man verkligen leta efter. Ett par stopp under tiden, bl. a. ett vid ”Dokumentationszentrum Berliner Mauer” som verkligen berörde. Vi fick se muren från den sida ”östtyskarna” såg den. Det går överhuvudtaget inte föreställa sig hur dom upplevde och kände.
Turen avslutades vid Gasthaus Krombach i närheten av Kurfürstendamm där Jens Gustavsson, ursprungligen från Dalarna, pratade om sitt liv i Sverige och arvet som gjorde att han hamnade i Berlin. Dagen till ära klädd i Bayerska Lederhosen och med gröd i hossorna. M a o full mundering.

Tre ölsorter med olika karaktär fick vi prova, en Augustiner från Sydtyskland, en något mörkare från Türingen och till sist en Berliner.
Till detta serverades currywurst med pommes, några av oss drack en Spreewald bitter, en snällare variant av Underberg som smakade utmärkt.

Några timmars egentid och därefter gemensam promenad till en av Berlins äldsta värdshus, Zum Letzten Instanz, enligt uppgift från år 1621. Ett årtal som också var ingraverat i vinglasen.

Plockemat serverades och till detta god öl och dyrt vatten. Vatten som är dyrare än motsvarande mängd öl.Som tur var fick vi en sponsor av vattnet.

Lördag morgon hängde vi låset till DDR-museum beläget vid floden Spree, där vi fick gå runt i de interaktiva avdelningarna och tidvis bekanta oss med det romantiserade Östtyskland, drömmen om det ”jämlika samhället” där eliten körde Volvo 264 TE och dom som fick råd köpte sig en Trabant med 26 hk motor.
Alldeles utanför hade Berlins Wassertaxi sin tilläggsplats, vi steg ombord för en timmes lugn tur på floden Spree. Att se alla äldre och nyare hus från ”sjö” sidan gav ett helt annat intryck än att se dom från gatuplan.

Några timmars egentid, en del besökte KDW, innan det var dags för förflyttning till en gammal sprit fabrik Mampe i stadsdelen Kreuzberg. En fabrik som startades av en apotekare under det stora kolerautbrottet. Han blandade 67 olika örter i ensprit lösning som sedan såldes på apotek i staden.
En liknandetinktur fanns också på svenska apotek bl a under namnet Hoffmanns droppar. Botade inte men lindrade.
Denna afton blev det ett besökpå närliggande Hofbräu med typisk tysk mat, kanske inte den mest upphetsande, men i alla fall. För de flesta blev det en tidig retur till hotellet och en nattfösare i en något lugnare miljö än Hofbräu.
Hemresan gick utan missöde och vi var hemma i Trelleborg på utsatt tid, alla lite trötta men nöjda med en som alltid bra resa i föreningens och Rolands regi.

Vänskapsföreningen Sverige-Tyskland i Trelleborg besökte uniformsmuseet i Klagstorp den 27 april 2023.

Museet med sina över 7000 plagg är inrymt i en modernistisk betonglänga, som ursprungligen var tänkt som kommunhus, men som aldrig användes som det efter sammanslagningen med Trelleborgs kommun.

Här välkomnades vi av Nicklas Östergren, som tillsammans med Malin Kihlberg har byggt upp detta fantastiska museum, där yrkesuniformer och kostymer från svensk film- och tv - historia finns att beskåda. Redan som elvaåring fanns ett samlarintresse hos Nicklas, men att detta skulle leda till ett museum fanns då inte i hans tankevärld.

På vår rundvandring med Nicklas Östergren som kunnig guide levandegjordes de utställdauniformerna på ett mycket intresseväckande sätt. Det finns nämligen en personlig berättelse bakom nästan varje plagg.

Museet är ett kulturarv av stort intresse och Sveriges enda museum med civila och militära uniformer från framför allt 1900-talet. Genom privata donationer växer och utvecklas museet hela tiden, vilket innebär att lokalerna kommer att behöva utökas med en andra våning.

Denna härliga eftermiddagsutflykt avslutades med en gemytlig fikastund i museets retrocafé Valvet.

Ewa-Gun Westford tillsammans med sin ridande syster

Mångsysslaren Nicklas Östergren omgiven av trollbundna lyssnare

Exteriörbild av Uniform Collection

Välkomna till vårens första medlemsmöte den 12 april 2023
Ordförande Ingrid Petervälkomnade 59 deltagare till medlemsmötetden 12 april. Ingrid inledde med att presentera kvällens programsamt informera om besöket på Uniformsmuseet i Klagstorp och omårets resa till Berlin den 7- 9 september.

Att den efterlängtadevåren äntligen hade kommit återspeglades i de vackert dukadeborden och valet av förtäring. Lax-och ostsnittar smakadeförträffligt och åts under mycket prat och glad stämning, innankvällens inbjudne gäst, Per Jystrand, berättade om sina 42 år sompolis i Malmö och Svedala. Det blev en historisk tillbakablick medmånga fina minnen från Pers innehållsrika liv som polis. Ett yrkesom tyvärr har förändrats mycket sedan dess!

Kaffe och kaka fickavsluta ännu ett trivsamt medlemsmöte, innan vi bröt upp ochpromenerade hem i den sköna aprilkvällen. På återseende ochvälkomna till höstens första medlemsmöte den 18 oktober.

VänskapsföreningenSverige-Tyskland höll sitt årsmöte den 15 februari med 50 deltagande medlemmar.
Efter välkomsthälsning presenterade ordförande Ingrid Peter kvällens program och informerade om planerade aktiviteter.
Den 27 april besökerföreningen Uniformsmuseet i Klagstorp, och den 7 september packar vi väskan och åker på en fyradagarsresa till Berlin.

Innan de sedvanligaårsmötesförhandlingarna började hölls parentation med ljuständning, diktläsning och en tyst minut över tre avlidna medlemmar.
Därefter lämnades klubban över till Olof Rosenqvist, som valdes till mötesordförande. Samtliga punkter på dagordningen bifölls och klubbades i rask takt. Vår kassör presenterade ett bra bokslut, och valberedningens förslag till styrelse för 2023 innehöll endast ett nyval. Som sista punkt på dagordningen tackade föreningens ordförande samtliga berörda för uppskattat arbete.

Efter avslutade årsmötesförhandlingar bjöds det på kaffe och välsmakande fastlagsbullar, innan kvällens inbjudne gäst, Bo Hansson från Civilförsvarsförbundet, intog scenen. På ett mycket pedagogiskt sätt berättade Bo Hansson om åtgärder för hur vi kan klara eneventuell kris. Vi tipsades om vad vi bör ha hemma i vår krislåda och hur vi kan förbereda oss om något oförutsett skulle hända i vårt sårbara samhälle.

Detta mycket informativa föredrag blev en tankeväckande avslutning på vårt årsmöte 2023.

Årets sista medlemsmöte den 14 dec 2022;
Ordförande hälsade alla nya och gamla medlemmar, sammanlagt 58 st välkomna, informerade
kort om kvällens program och de nästkommande planerade aktiviteterna.
Därefter tog vi förväntansfulla plats i kyrkosalen inför CumPanes framträdande under ledning av sin nye körledare Simon Böös. Vi bjöds på en blandning av jul- och adventsånger och som avslutning uppmanades medlemmarna att sjunga med i Stille Nacht på tyska och i kanon. Man blev verkligen försatt i julstämning.
Sedan vankades det en julig macka, ost och kex med efterföljande kaffe och pepparkaka.
Stämningen var hög och alla samtalade glatt och livligt.

Vi hade även nöjet att kunna gratulera en pigg och ungdomlig Ingrid Ulemark som firade sin
90-årsdag denna dag.

Medlemsmötet den 19 oktober 2022 lockade 56 deltagare.

Föreningens ordförande Ingrid Peter inledde med att hälsa alla välkomna och informera om kvällens program och kommande aktiviteter. Innan kvällens inbjudnegäst, revyveteranen Nils-Gunnar Snygg, intog scenen serverades goda snittar med tillhörande dryck.

Nils-Gunnar Snygg, som numera bor i Ystad, är välkänd i Trelleborg efter många år som brevbärare, revykung och politiker i staden. Nils-Gunnar bjöd på många skratt med sina roliga karaktärer varvade med härliga sånginslag och skämt om lokala företeelser och kända original.

Efter skratt av glädje blandat med stänk av allvar avslutade Nils-Gunnar sitt framträdande iklädd en väl använd och sliten gammal pyjamas. Pyjamasinslaget signalerade att nu var det dags att säga god natt och avsluta oktobermötet efter en gemytlig kväll i glädjens tecken.

Rapport från resan till Schwerin-Wismar den 19-21 aug 2022;

Så kom vi äntligen iväg på resan som planerats i flera år, det märktes tidigt att vår medlemmar var ressugna. Vissa som hoppats komma med fick ställa sig på väntelista hos RP-resor. Glada och förväntansfulla resenärer bordade bussen på Lidl´s parkering och stationens hållplats H. Ytterligare 3 personer steg på i Malmö och till sist blev vi 51 st + Roland och chaffören Viktor från Thells bussresor. En tanke gick till de som var anmälda men i sista stund blivit sjuka.

Utflykt den 4 och 8 maj till 1800-talsgården Fridhem i Gislövs kyrkby.

Astrid och Stig Tunestål, gårdens ägare, tog oss med på en historisk rundvandring i deras vackra hem vid två olika tillfällen.

Fridhem, ett kulturhistoriskt minnesmärke från 1800-talets andra hälft, som genom köp och arrende så småningom hamnade i familjen Tuneståls ägo, är Astrid Tuneståls barndomshem.

Den gamla vindflöjeln med årtalet 1879 och bokstäverna ONS (Ola Nilsson) avslöjar ursprunglig ägare och tidpunkt för bostadshusets färdigställande.

Boningshuset med sina 10 rum var i mycket stort behov av renovering, när paret Tunestål tog över ägandeskapet.
Med experthjälp, kapital och idogt arbete har huset efter många långa år återfått sin forna glans med vackra takmålningar, tidsenliga möbler och tapeter.

Efter att ha blivit guidade i husets alla rum avslutades denna minnesrika eftermiddag i Fridhems imponerande festsal, som är utrustad med gårdens ursprungliga möbler, vacker kakelugn och en heltäckande takmålning.

Solen sken in genom festsalens många fönster, när vi bänkade oss runt salens gigantiska och vackert dukade matsalsbord för att njuta av en kopp kaffe med gott tilltugg. Vice ordförande Monica Rosenqvist framförde föreningens tack till paret Tunestål för deras otroliga gästfrihet och för ett mycket intressant besök på gården Fridhem denna soliga vårdag.

Underhållning efter årsmötet den 31 mars 2022
Efter avslutade årsmötesförhandlingarbjöds det på kaffe och välsmakande fastlagsbulle, innan kvällens inbjudne gäst, operasångaren Carry Persson, intog scenen. Med sin mäktiga barytonröst fyllde Carry Persson kyrksalen med fantastisk sång och musik varvat med berättande inslag. Det var en härlig musikupplevelse, som blev en minnesvärd avslutning på vårt årsmöte 2022.